Veel van mijn klanten weten best goed wat er moet gebeuren om meer leads te genereren met een zakelijk blog. Het gaat dan al snel over linkbuilding, allerlei SEO-tactieken, natuurlijk iets met sociale media en nog meer. Allemaal goede ideeën! Maar het valt me op dat er 1 ding is dat bijna nooit genoemd wordt: het juiste blogonderwerp bedenken! En dat verbaast me, want het is niet alsof je maar willekeurig wat kunt gaan schrijven. Het onderwerp van een blog, of welke andere content dan ook, speelt een cruciale rol als je meer sales wilt binnenhalen. In dit artikel vertel ik je op welke manier je snel en eenvoudig blogonderwerpen bedenkt die voor je werken.
Blogonderwerpen bedenken is simpel, maar de juiste blogonderwerpen? Dat is een ander verhaal!
Het lijkt een open deur, maar als het onderwerp van je artikel niet interessant is voor je potentiële klanten, wordt het bericht niet goed gelezen. Of als de blog wel aandacht krijgt, maar uiteindelijk niet zorgt dat lezers geïnteresseerd zijn in je producten of diensten, heb je er alsnog niks aan. Zelfs niet als je de allerbeste SEO-, sociale media- of linkbuildingstrategie van de wereld hebt!
Heel simpel gezegd zijn er bij het bedenken van blogonderwerpen dus 2 hele belangrijke criteria:
- De blog moet heel, heul, HEUL (thanks, Jochem Myjer) interessant zijn voor je toekomstige klanten
- De blog moet laten zien dat jij de enige voor ze bent
Zo bedenk je de beste blogonderwerpen
Het mooiste van dit hele verhaal is dat de techniek om goede blogonderwerpen te bedenken, helemaal niet moeilijk is. Ik verdeel het in 5 simpele stappen.
Stap 1: verplaats je in je klanten
Je schrijft niet voor Google, maar voor je klanten. Laat SEO dus eventjes los en verplaats je in je ideale klant. Hopelijk heb je een buyer persona die je nu op je scherm tovert.
Stap 2: wat zijn de doelen en uitdagingen van je klanten?
Nu denk je na over hoe de wereld van je klant er op dit moment uitziet. Wat zijn hun doelen? Welke uitdagingen komen ze daarbij tegen? Je hoeft nog niet kritisch te zijn op wat je bedenkt, schrijf gewoon alles op wat in je opkomt. Kijk ook goed naar de actualiteit, daar liggen vaak mooie kansen.
Stap 3: maak een lijst met blogonderwerpen die nuttig kunnen zijn
Waarschijnlijk komen er nu al wat dingen bovendrijven. Het is belangrijk nog steeds niet te kritisch te zijn op jezelf: alles is op dit moment nog goed. Denk aan tips die je kunt delen, verhalen die kunnen inspireren of inzichten waar ze hun voordeel mee kunnen doen. Zorg dat het een lange lijst wordt, want in de volgende stap gaan we schrappen!
Stap 4: sloop alle onzin uit je lijst
Dit is waar het vaak misgaat. Als je er even voor gaat zitten, kun je waarschijnlijk een lange lijst maken bij stap 3. Maar nu moet je alles eruit strepen dat niet gerelateerd is aan wat je doet of verkoopt. De connectie moet kraakhelder zijn: het heeft geen zin om over voetbal te schrijven als je basketballen verkoopt.
Stap 5: prioriteer op de échte KNALLERS
Schrijven is schrappen, en met het bedenken van blogonderwerpen is het niet anders. Pak je lijst uit stap 4 erbij en omcirkel alleen de onderwerpen die er écht toe doen. Dus niet de dingen die ‘wel leuk’ kunnen zijn, maar pak de absolute knallers! Zoom in op de onderwerpen die waarschijnlijk direct maximale aandacht krijgen van je lezers.
Al met al hoeft deze brainstorm slechts een half uurtje te duren. Grote kans dat je dan een paar gouden ideeën te pakken hebt, waar je direct mee aan de slag kunt.
En het mooiste? De techniek is niet alleen te gebruiken voor blogs, maar ook voor allerlei andere soorten content, zoals whitepapers, e-books en e-mail.
Niet geschoten…
Het is je eigen keuze of je deze techniek eens wilt proberen. Maar als je een blogonderwerp bedenkt waardoor 50% meer klanten je post lezen, ga dan maar eens na wat het je op kan leveren.
Enneh, als je hulp nodig hebt met 1 of meer van deze stappen: je kunt me gewoon mailen of bellen 🙂